[24/11, 13:56] +98 902 759 0238: [24/11, 13:56] +98 902 759 0238: [24/11, 13:56] +98 902 759 0238:

نکات ایمنی سیم کشی و برق کشی ساختمان

 انجام دادن درست و اصولی هر کاری یکی از مهم ترین شرایط فراهم کردن نتیجه ی دلخواه می باشد. سیم کشی یا برقکاری ساختمان یک کار کاملاً تخصصی است و افراد معمولی نمی توانند آن را انجام دهند. در حقیقت چیزی که در این امر اهمیت دارد، انجام سیم کشی به نحو احسن و قابل قبول است. در سیم کشی ساختمان می بایست سعی شود که کلیه استانداردها و مقررات مربوطه رعایت شوند و نتیجه آن، طبعاً انجام یک سیم کشی ایمن و استاندارد خواهد بود. در سیم کشی ساختمان، باید ایمنی لازم برای اعضا فراهم شود و به راحتی بتوان از نور و برق ساختمان استفاده کرد. اگر سیم کشی به هر دلیلی غیراصولی انجام شود، تا زمانی که ساکنین در ساختمان زندگی می‌کنند با نارضایتی آنان همراه خواهد بود.

 
اگر تأسیسات الکتریکی از الزامات ایمنی برق پیروی کنند بسیاری از مرگ و میر و حوادث ناشی از حوادث برق از بین می‌رود، البته در هنگام ساخت خانه‌های جدیدی که با نظارت مهندسین ایمنی ساخته می‌شود الزامات ایمنی رعایت می‌شود اما در بیشتر خانه‌های در حال ساخت و خانه‌های قدیمی خبری از رعایت الزامات ایمنی سیم کشی برق نیست.
 
نکات برق کشی ساختمان
یک برقکار حرفه ای و ایمن ساختمان چطور کارش را شروع می کند؟
اولین نشانه حرفه ای بودن یک برقکار ساختمان، محل قرارگیری و بکارگیری کلیدها، پریزها، استفاده از سیم ها با سطح مقطع های استاندارد و تجهیزات و وسایل استاندارد می باشد. همانطور که در مطالب قبلی نیز گفتیم بسیار مهم است که خروجی های کلید و پریز شما پشت وسایل منزل قرار نگیرد. همچنین باید مراقب باشید سرپیچ های شما بیش از حد به سقف یا کف منزل نزدیک نباشند. برای اینکه بعد از هر جا به جایی وسیله، نگران مخفی شدن کلید و پریزتان پشت تخت خواب ها و بقیه وسایل نباشید، استانداردها را رعایت کنید.
 
استانداردهای برق کشی ساختمان
یک برقکار حرفه ای با در نظر گرفتن استاندارد های ایمنی، به خوبی می داند که برای لوله کشی برق ساختمان باید مسیر های مشخصی را در نظر بگیرد و سپس مطابق با یک نقشه کار را انجام دهد. چگونگی هدایت کردن جریان برق از کنتور اصلی به تمام بخش ها نیازمند محاسبات دقیقی است که در نقشه صورت می گیرد  و مستلزم رعایت نکات ایمنی است.
 
voltageاز جمله این استاندارد ها در بخش های مختلف یک ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
– فاصله پریز های برق از مکان های مشخص شده با فاصله استاندارد قرار گیرد.
 
– شبکه ها توزیع برق باید حریم مشخصی داشته باشند.
 
– فاصله نصب پریزها و کلیدها از سقف معین باشد.
 
– برای سیم کشی اکثر بخش های ساختمان باید از سه سیم استفاده کرد.
 
– تعداد انشعاب هایی که می توان از یک سیم گرفت، محدود است.
 
– برای سیم کشی هر ساختمان باید از نقشه معین و از پیش طراحی شده استفاده کرد.
 
– نصب انواع فن در مکان های مرطوب ممنوع بوده و در صورت نصب، باید فاصله قانونی رعایت شود.
 
– سیم هایی که برای بخش های مختلف ساختمان استفاده می شوند باید سطح مقطع متفاوتی داشته باشند.

نظرات

ثبت نظر

کلیه حقوق این سایت متعلق به برقکاری می باشد